keskiviikko 2. heinäkuuta 2008

Kaikki kampanjan puolesta

Joensuun puoluekokouksen parhaimmasta kampanjasta vastasi varapuheenjohtajaehdokas Tuomo Puumala tukijoukkoineen. Puumalan kampanja oli monipuolinen, näkyvä ja intoa täynnä. Tuomon kampanjaväki oli myös tsemppiä täynnä. Porukka jaksoi puurtaa kuin eduskuntavaalien tuiskussa ikään ja se työ myös palkittiin. Tuomon ständillä muun muassa minun jokaiselle vastaantulijalle hokema slogan ”Kaikki Puumalan puolesta” vilahti puoluekokousväkeen kuin veitsi siihen uusien perunoiden kanssa tarjoiltavaan voihin. Nyt Tuomo Puumala on ainakin seuraavat kaksi vuotta Suomen Keskustan varapuheenjohtaja, jos kampittavia skandaaleja ei ilmaannu.


Miksi sitten vaahdota vielä Tuomon Puumalan kampanjan menestyksestä, josta on jo muutama viikko? Sehän on ollut ja nähty, mutta uudet kampanjat kutsuvat. Nimittäin kuntavaalit ovat käytävän päässä olevan oven takana, eikä se käytävä ole kovin pitkä. Kuntavaalikampanjat pitää siis saada jo nyt kesän aikana kokoon ja vauhtiin.


Olen havainnut nuorten osalta niin sanottua rimakauhua vaalikampanjoinnin suhteen. Jos ei ole pätäkkää tarpeeksi monta tonnia, niin into tahtoo lopahtaa alkuunsa. Nuorten kohdalla ei mielestäni kuitenkaan ole kyse rahasta. Melkein pelkkä nuorten osallistuminen vaaleihin riittää, muttei aivan. Nuorten on mielestäni tärkeää tehdä omannäköinen kampanja. Kun suurten maakuntalehtien kansilehtiä ei voi ostaa, niin pitää panostaa muualle.


Siksi haluan kannustaa meitä nuoria olemaan omaperäisiä ja itsevarman innokkaan oloisia. Hyvä kampanja tarvitsee toteuttamiskelpoisen vision, jonka mukaan kampanja toteutetaan. Visio voi nojata pelkkään hyvään tunnuslauseeseen, johon perustuen voi listata omat kuntapoliittiset tavoitteet tai suunnitella niitä tapahtumia, joihin aikoo osallistua. Samalla on tärkeää saada vähintään muutaman ihmisen tukiryhmä taakseen, koska kukaan ei jaksa vetää mitään kampanjaa yksin. Netin suomista mahdollisuuksista tuskin tarvitsee mainita mitään, koska ne ovat itsestäänselvyyksiä – onko sinulla jo nettisivut?


Kampanjointi vaatii aina paljon, jos on hiukankin tosissaan. Onneksi kampanjoilla on myös taipumus antaa paljon. Vähintään ne kuuluisat verkostot kasvavat, toisin sanoen potentiaalisten äänestäjien joukko laajenee.

Ei kommentteja: